loading...
اهل سنت وجماعت دهگلان
12345 بازدید : 57 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

نظر 23 عالم اهل سنت در مورد توسل

بزرگواران مشروحه ذيل ازپيشوايان مسلمانان اهل توسل بوده اند.

 

ما اسامي آن دسته ازعلماي ديني كه بسيار مشهور و مــــعروف هستند و قائل به توسل هستند و دليل توسل كردن را آورده اند و از پيـــــشوايان بزرگ و  حافظان اهل سنت بوده اند دراينجا ذکر مي كنيم.

 دوستاني كه گرفتار عقايد گمراه وهابيت شده اند و فقط با  تفسير اشتباه از آيات قرآن برداشت بد مي كنند بايد بدانند كه علماي زير از استادان و برجسته ترين مفسران قرآن هستند و حضرت رسول صلوات الله عليه مي فرمايند: بپرهیزید از نقل حدیث از طرف من مگر آنچه را که می‌دانید از طرف من است، زیرا کسی که بر من عمداً دروغ بگوید باید جایگاه خود را در دوزخ قرار دهد و کسی که قرآن را به رأی خود، تأویل و تفسیر کند جای خود را در دوزخ قرار داده است. و نيز ابن ابی شیبه با سند صحیح روایت کرده که : کسی قرآن را بدون علم تأویل و تفسیر و ترجمه کند جای خود را در دوزخ قرار داده است.( صحيح بخاري و صحيح مسلم و صحيح ترمذي)

 

روش و طريق وهابيان همانند خوارج زمان حضرت علي رضي الله تعالي عنه است يعني همانند آنها از اجماع خارج مي شوند و همانند آنها بسيار تندرو هستند و همانند آنها خود را مجتهد و مفسر قرآن مي دانند و حضرت عبدالله ابن عمر رضي الله تعالي عنه صحابه ي بزرگوار حضرت رسول صلوات الله عليه در باره ي خوارج مي فرمايند: «خوارج آياتي را كه در وصف كافران نازل شده است بر مؤمنان حمل مي كنند».

 اما جوانان  اهل سنت كه اسير وهابيت شده اند و عقيده ي وهابيت در انديشه ي آنها رسوخ پيدا كرده بايد بدانند كه وهابيت سني نيست بلكه آنها سني اند و در مذهب خود عالمان بزرگ زيادي دارند كه ما نامشان را آورديم تا بدانند كه مذهب اهل سنت مذهب ريشه دار و درست است و وهابيت نمي تواند به آن ايراد بگيرد و در مورد توسل نيز كمي حساسيت ايجاد شده است و نبايد اين طور موضوع را پيچيده كرد بلكه هركس كه توسل نكند هيچ گناهي مرتكب نشده و هيچ عيبي ندارد كه توسل نكند ولي اينكه متوسلين را مشرك بداند اين ديگر گناهي بزرگ است چون سنگين ترين تهمت و سنگين ترين گناه را به عده ي كثيري از مسلمين مي زنند حال اینکه این همه فتوی و تاییدیه توسط فقهای اهل سنت ثابت شده است.

 اگر چه ابن تيميه رحمته الله عليه بعضي اقسام توسل را رد كرده است و همين نيز به عنوان بهانه اي براي وهابيان شده است اما بايد دانست كه نظر ابن تيميه يك نظر شخصي بوده و هيچ عالم سرشناس ديگري با وي هم عقيده نيست و در ضمن ابن تيميه از اجماع اهل سنت خارج شد و كسي كه پي او برود نيز از اجماع خارج مي شود و کتابهای زیادی که علمای بزرگ معاصر وی و یا بعد از وی در رد عقاید او نوشتند دلیل همین خرق اجماع اوست اما عقل انسان جوياي حقيقت وقتي مي بيند كه چندين عالم و مفسر قرآن و حافظ حديث و فقيه بزرگ قائل به توسل اند و فقط يك عالم سرشناس ديگر مي گويد توسل( در بعضي از اقسام) غلط است به نظر شما عقل يك مومن كدام را مي پذيرد ؟ شايد فقط نام امام محمد غزالي رحمته الله عليه كافي بود و همواره علمايي كه بعد از امام غزالي رحمته الله عليه آمده اند همگي وي را از بزرگترين عالمان تارخ اسلام مي دانند اما به هر حال ما بيست و سه عالم بزرگ اهل سنت را كه وهابيت نيز آنها را تا حدود زيادي قبول دارد آورديم چون وهابيان در بسياري از كتب خود كه پيرامون مسائل مختلف نوشته اند از اسامي اماماني كه نامشان در زير خواهد آمد بسيار نقل قول مي كنند اين هم اسامي عده اي از بزرگان اهل سنت :

 

1 - امام محمد غزالي رحمته الله عليه كه علم ايشان بر هيچ يك از فرق اسلامي پوشيده نيست. ايشان را از نظر علمي از بزرگترين و سرشناس ترين عالمان تاريخ اسلام هستند و به عنوان يك صوفي واقعي در جاي جاي تأليفاتشان قائل به توسل اند.ايشان در يكي از رساله هاي خويش بابي جدا در مورد توسل دارند و با دلايل شرعي توسل را جايز دانسته اند.

2 - حافظ ابوبكر بيهقي دركتابش به نام«دلائل النبوة»داســــــتان توسل آدم وغير او را آورده است،درضمن اين عالم تعهد كرده اســت كه حديث موضوع را در كتابش نياورد.

3- امام جلاالدين سيوطي از بزرگترين عالمان تاريخ اسلام در كتابش«الخصائص الكــــــبري» و چندين كتاب ديگر توسل حضرت آدم را بيان مي كند.

4- امام حافظ ابو عبدالله الحاكم در كتاب«المستدرك»برصــــحيحين وداستان توسل آدم به حضرت رسول صلوات الله عليه ذكر كرده است.

5- امام حافظ قاضي عياض دركتابش به نام«الشـــــفا في الــــتعريب بحقوق المصطفي»درباب زيارت وباب فصل النبي،بسياري از اين احاديث و وقايع را نوشته است.

6- امام مفسر قرآن ابو عبدالله قرطبي در تفسير آيه «ولـــــو أنهم إذ ظلمواأنفسهم»در جلد5صفحه265 نيز توسل را جايز دانسته وآنرا تـأييدكرده است.

7- علامه احمد شهاب الدين خفاجي در كتابش شرح شـــــــفا به نام«نسيم الرياض»موارد زيادي ذكر كرده است.

8- امام حافظ قسطلاني در كتابش به نام «مواهب اللدنيه»در مـــــقصداول

9- علامه شيخ محمد عبدالباقي زرقاني در شرح مواهب جـــــــلد 1صفحه44

10- امام شيخ الاسلام ابو زكريا يحي نووي در كتابش بنام«ايــــضاح»در باب ششم صفحه498

11- علامه ابن حجرهيتمي مکی در حاشيه بركتاب ايضاح صـــــفحه499،وعلاوه بر اين در اين باره يك كتاب مستقل به نام«الجوهر الــمنظم»دارد.

12- حافظ شهاب الدين محمد بن محمد بن جزري دمشقي در كتابش به نام«عدةالحصن الحصين»در بحث فضيلت دعا.

13- علامه امام محمد بن علي شوكاني در كتابش به نام «تــــــــحفةالذاكرين»درصفحه161

14- علامه امام محدث علي بن عبدالكافي السبكي در كتابـــش به نام«شفاء السقام في زيارت خير الأنام».

15- شيخ احمد سرهندي ملقب به امام رباني مجدد الف ثاني رحمته الله عليه ايشان به عنوان يك عالم بزرگ و يك مرشد صوفيه كه بسيار به رعايت شريعت شهره بودند و در تشرع در بين صوفيان شهره ي عام و خاص اند در كتاب مكتوبات خود قائل به توسل اند.

16- حافظ ابن حجر عسقلاني ،  داستان آمدن آن مرد اعرابي كه بر قــــــبر حضرت رسول صلوات الله عليه و به آن توسل كرد و سند آن را صحيح دانسته است دركتاب فنح الباري جلد2صفحه495 بيان نموده است.

17- امام ابوالقاسم قشيري مفسر سرشناس صاحب رساله ي قشيريه

18- امام فخر رازي از بزرگترين مفسران قرآن در چندین قسمت تأليفاتش اشاره به جواز توسل دارد. خواندن دقیق تفسیر فخر رازی مبین این موضع می باشد.

حافظ ابوالفرج ابن جوزي در كتاب خود بــــنام«الوفاء»حديث را ذكر كرده است 19-

20- حافظ عماد الدين ابن كثير درتفسيرآيه«ولـــــو أنهم إذ ظلمواأنفسهم»داستان گفتگوي عتبي با يك نفر عرب كه به خدمت قـــــــبر پيغمبرصلي الله عليه و سلم آمد و از او شفاعت طلبيد وهيچ گونه اعتراضي از او نگرفت و همچنين قصه توسل آدم را در كتابش به نام«البداية والنــــــــهاية»در جلد1صفحه80 آورده است.علاوه در جلد1صفحه91 همـــــان كتـاب گفته است كه اسناد داستان توسل عرب به قبر حضرت رسول صــحيح مي باشد.و باز شعار مسلمانان«يامحمداه»را در جلد 6 صفحه 324آورده است.

21- شهاب الدين رملي رحمته الله عليه در بسياري تأليفاتش.ایشان نیز در قسمت های مختلفی از تألیفات خویش به توسل معتقدند.

22- امام شيخ نورالدين قاري،معروف به ملا علي قاري در شـــــرحش برشفا  موارد بسیار آورده است.

23- امام نسفي صاحب كتاب شرح عقايد اهل سنت كه از معتبر ترين كتب عقيده در حوزه هاي اهل سنت است ايشان در كتب خود قائل به توسل هستند.

و نيز علماي بزرگ ديگر که از سلف بوده اند و نیز تعداد کثیری از علمای معاصر.

 

چون عالمان مذكور از بزرگترين عالمان اهل سنت هستند و همگي در علوم ديني تخصص دارند ، ذكر نام يك نفر هم كفايت مي كرد اما ما براي محكم شدن ايمان اهل سنت بيست و سه عالم بزرگ را ذكر كرديم تا براي منكرين توسل بهانه اي نباشد.

(( برگرفته از وبلاگ راه سنت ))

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود عکس" alt="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" title="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه
    سه شنبه 28 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" title="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان
    پنجشنبه 16 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" title="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!
    شنبه 17 مرداد 1394
    "" alt="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." title="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید...
    پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
    نظرسنجی
    وبلاگ تا چه اندازه میتوانددر حال و اینده رضایت شما را جلب کند
    ندای وبلاگ

    ما با افتخار اعلام میکنیم

    که مدیران ونویسندگان این

    وبلاگ همیشه و با جان و دل

    وفادار و پایبند به تمام اصول و قوانین

    مذاهب اربعه و خصوصا مذهب والای شافعی

    میباشد.

    لذادست یاری به سوی تمام هم

    اندیشان دراز میکنیم تا در هر مطلب و

    مشکلی ما را از راهنمایی خودشان محروم

    نفرمایند.

    خواهشمندیم ما را فقط در دایره ی مذهب حضرت

    شافعی رضی الله عنه راهنمایی یا رفع اشکال نمایید.

    حتما بخوانید

    یک شخصی گفت:الله اکبر

    بعد گفت:لااله الاالله محمدرسول الله

    بعد گفت:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم

    بعد گفت:لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    این شخص70000نیکی را بدست آورد.

    این شخص خود شما هستید.

    مبارکتان باد.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 325
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 184
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 208
  • بازدید ماه : 327
  • بازدید سال : 550
  • بازدید کلی : 41,521
  • کدهای اختصاصی

    سنت

    سنت یعنی تبدیل عادت

    به عبادت

    آن هم فقط با داشتن

    قصد آن سنت

    مثلا:همه انگشتر دارند

    اما به قصد تبعیت

    از عمل پیامبر همان عادت شما

    تبدیل 

    به عبادت میشود.

    به همین سادگی.

    دومین سالگرد وبلاگ اهل سنت وجماعت دهگلان

    دو سال از ایجاد وبلاگ اهل سنت و جماعت دهگلان میگذرد.

    از تمامی دوستان خواهشمندیم که با نظرات خود ما را در راه پیشرفت بیشتر یاری کنند.