آراء علمای اهل سنت در تبرئه ی یزید بن معاویه بر دست داشتن در شهادت حضرت حسین بن علی.
امام محمد غزالی میفرماید:اگر کسی بگوید آیا صحیح است لعنت کردن یزید بن معاویه؟
ما هم در جواب میگوییم: این امر در نظر ما اصلا ثابت نشده است(قتل حضرت حسین بدست یزید)و بلکه جایز نیست که بگویی که ایشان قاتل یا امر کرده اند به قتل حضرت حسین_(احیاءالعلوم الدین جلد 3صفحه 134)
شیخ المحدثین ابن صلاح شهرزوری در مورد قتل حضرت حسین بدست یا بدستور یزید بن معاویه میفرماید:
نزد ما درست نیست که بگویی یزید قاتل حضرت حسین است بلکه امر کننده و اجرا کننده ی این قتل ابن زیاد ولی عراق بوده است.(فتاوای ابن صلاح جلد 1 صفحه216)
امام ابن کثیر در این مورد میفرماید:
آنگونه که در تاریخ روشن است یزید بن معاویه به هیچ وجه راضی به شهادت حضرت حسین نبوده و حتی ابن زیاد والی عراق را لعنت کرد.(البدایه و النهایه جلد8صفحات202تا...)
امام غزالی میفرماید:
اگر بگویند آیا درست است قاتل حضرت حسین را لعنت کرد یا کسی را که دستور قتل را داد لعنت کرد؟
می گوییم:قاتل حسین اگر قبل از توبه مرده باشد لعنت است اما چون احتمال می رود قبل از مرگش توبه کرده باشد مانند حضرت وحشی قاتل حضرت حمزه و ...پس در لعنت کردن خطری هست که در سکوت نیست.(احیاء العلوم جلد3)
و در حدیث هم وارد است که(لعن مسلمان همانند قتل اوست) پس چون ثابت هم نیست که قاتلش قبل از مرگ توبه کرده پس لعنش صحیح نیست.(فتاوای ابن صلاح)
شیخ ابن عربی میفرماید:
اگر بگویند یزید بخاطرشراب خواری لعن شده"ما هم میگوییم اثبات شراب خواری نمیشود مگر با دو شاهد.و کیست که بر این امر شهادت دهد.( العواصم من القواصم ص233)
و ابن حجرهیتمی در مورد لعنت کردن میفرماید:
جایز نیست که هیچ کسی را مخصوصا لعنت کرد مگر اینکه یقین داشته باشی که با کفر مرده مانند ابولهب و ابوجهل"زیرا لعن طرد کردن کسی از رحمت پروردگار است و لایق هیچ کسی نیست مگر اینکه کافر باشد.(صواعق المحرقه)