loading...
اهل سنت وجماعت دهگلان
12345 بازدید : 204 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

آیا مرگ در ماه مبارک رمضان دلیلی بر بهشتی بودن میت محسوب می شود؟

الحمد لله وحده و الصلاة و السلام علی من لا نبی بعده

 اما بعد

 در پاسخ به این سوالی که معمولا نزد همه مردم متداول است و باعث برداشت ها ی نادرست و تقدس گرایی نسبت به بعضی افراد شده است لازم دیدیم مطلبی مختصر در این زمینه عرضه نماییم:

بحث بهشتی یا جهنمی بودن افراد یک بحث خارج از محدوده ی اطلاعات بشری و امری غیبی است و جز از طریق کانال وحی کسی به غیب اطلاع پیدا نمی کند پس ما نمی توانیم براساس اعمال ظاهری کسی را بطور قطع بهشتی یا جهنمی بحساب بیاوریم. اصلا چنین مسوولیتی به ما محول نشده است پس قضاوت را فقط باید به خدا واگذار کرد و در مورد آن اظهار نظر درست نیست

 

در آیات و احادیث در مورد مرگ در رمضان فضیلت مشخصی وارد نشده است اما از آنجا که روزهای رمضان روزهای روزه و نماز و قیام و تلاوت قرآن و ذکر و عبادت است و این ماه ماه رحمت و مغفرت و عتق و آزادی از آتش جهنم می باشد پس اگر کسی در این روزهای پر فضیلت از دنیا رفت مرگ او بیانگر نوعی بشارت عاجله است مشروط به اینکه در زندگی معروف به ایمان و انجام اعمال صالحه باشد چرا که براساس شریعت اسلامی زمان و مکان و حسب و نسب ملاک اعتباری منزلت و مقام بنده نزد معبود نیست بلکه آنچه که موجب سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت و بالا بردن مقام و منزلت او نزد معبود می شود ایمان و عمل صالح است خداوند متعال می فرماید : (‏ مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ‏) {نحل 97}.

هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان بخدا بجای آورد ما او را در زندگانی خوش و باسعادت زنده می گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که کرده به او عطا می کنیم.

در سنت نیز بر ضرورت ایمان و عمل صالح تأکید شده و هر دو را مکمل هم و مصدر و مایه ی سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت معرفی کرده در صحیح بخاری و مسلم آمده است : عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: "قام رسول الله صلى الله عليه وسلم حين أنزل الله عز وجل "وأنذر عشيرتك الأقربين" قال: "يا معشر قريش أو كلمة نحوها اشتروا أنفسكم لا أغني عنكم من الله شيئا . يا بني عبد مناف لا أغني عنكم من الله شيئا . يا عباس بن عبد المطلب لا أغني عنك من الله شيئا . ويا صفية عمة رسول الله لا أغني عنك من الله شيئا. ويا فاطمة بنت محمد سليني ما شئت من مالي لا أغني عنك من الله شيئا ".

رسول خدا صلی الله علیه وسلم هنگامی که آیه ی ( وأنذر عشيرتك الأقربين ) نازل شد خطاب به قریش فرمود: ای قریش نفس خودتان را خود بخرید ( واز آتش نجات دهید ) من نمی توانم برای شما نزد خدا کاری کنم ای بنی عبد مناف من نمی توانم شما را از چیزی بی نیاز کنم (و در آخرت شما را از آتش نجات دهمای عباس من نمی توانم تو را نزد خدا بی نیاز کنم ( وچیزی از عذاب خدا را از تو دفع کنم) ای صفیه عمه ی رسول خدا صلی الله علیه وسلم من نمی توانم تو را نزد خدا بی نیاز کنم و ای فاطمه دختر محمد صلی الله علیه وسلم  هر چیزی از مال من که می خواهی از من بخواه اما من نمی توانم تو را نزد خدا بی نیاز کنم ( و عذاب را از تو دفع نمایم).

و همچنین رسول خدا صلی الله عیه و سلم فرمود: ( من بطَّأ به عمله لم يسرع به نسبه ) کسی که عملش او را به تأخیر انداخت (و از بهشت باز داشت)نسبش او را جلو نمی اندازد ( و وارد بهشت نمی کند).

امام نووی رحمه الله می گوید: منظور این است کسی که اعمالش ناقص باشد به منزله و مرتبه صاحبان اعمال صالح نمی رسد پس لازم است کسی به نسب و پدران خود و منزلت آنها نزد خدا فریفته نشود که بر آن تکیه زند و خود را فراموش کند.

و وقتی که ابودرداء به سلمان فارسی نامه نوشت و گفت که به سرزمین مقدس شام برو سلمان چنین پاسخ داد : ای ابا درداء زمین کسی را مقدس نمی کند آنچه که باعث تقدیس شخص می شود عمل اوست.

لذا مرگ در رمضان بخودی خود سببی برای بهشتی بودن کسی نیست بلکه آنچه که نزد خدا معیار ارزش و مقام قرار می گیرد عمل است اما از آنجا که ماه رمضان ماه طاعات و عبادات است و مسلم است که هیچ مومنی در این ماه به معصیت نمی پردازد و شب را در قیام و و نماز و روز را در روزه و قرائت قرآن سپری می کند لذا مرگ او در حال عبادت بشارت و مژده ای برای او می تواند باشد آنچنانکه رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود: ( إذا أراد الله بعبد خيرا استعمله. فقيل: كيف يستعمله يا رسول الله ؟ قال: يوفقه لعمل صالح قبل الموت" رواه أحمد والترمذي.

هنگامی که خدا به بنده ای اراده ی خیر کند او را بکار می گیرد گفته شد چگونه او را بکار می گیرد؟ فرمود: او را به انجام عمل صالح قبل از مرگ توفیق می دهد.

پس امید است کسانی از اهل ایمان که در رمضان از دنیا رفته اند این توفیق شامل حالشان شده باشد و مرگ آنها بشارتی بر بهشتی بودن آنان باشد.

در مورد مرگ در ازمنه و امکنه مقدس دیگر مانند مرگ در روز جمعه یا روز عرفه یا مرگ در مکه و مدینه هم همین معیار صدق می کند.

وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین

 

محمد تشیخ (مدرس مدرسه اسماعیلیه)برگرفته از سایت مدرسه علمیه اسماعلیه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود عکس" alt="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" title="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه
    سه شنبه 28 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" title="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان
    پنجشنبه 16 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" title="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!
    شنبه 17 مرداد 1394
    "" alt="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." title="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید...
    پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
    نظرسنجی
    وبلاگ تا چه اندازه میتوانددر حال و اینده رضایت شما را جلب کند
    ندای وبلاگ

    ما با افتخار اعلام میکنیم

    که مدیران ونویسندگان این

    وبلاگ همیشه و با جان و دل

    وفادار و پایبند به تمام اصول و قوانین

    مذاهب اربعه و خصوصا مذهب والای شافعی

    میباشد.

    لذادست یاری به سوی تمام هم

    اندیشان دراز میکنیم تا در هر مطلب و

    مشکلی ما را از راهنمایی خودشان محروم

    نفرمایند.

    خواهشمندیم ما را فقط در دایره ی مذهب حضرت

    شافعی رضی الله عنه راهنمایی یا رفع اشکال نمایید.

    حتما بخوانید

    یک شخصی گفت:الله اکبر

    بعد گفت:لااله الاالله محمدرسول الله

    بعد گفت:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم

    بعد گفت:لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    این شخص70000نیکی را بدست آورد.

    این شخص خود شما هستید.

    مبارکتان باد.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 325
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 307
  • بازدید کلی : 41,278
  • کدهای اختصاصی

    سنت

    سنت یعنی تبدیل عادت

    به عبادت

    آن هم فقط با داشتن

    قصد آن سنت

    مثلا:همه انگشتر دارند

    اما به قصد تبعیت

    از عمل پیامبر همان عادت شما

    تبدیل 

    به عبادت میشود.

    به همین سادگی.

    دومین سالگرد وبلاگ اهل سنت وجماعت دهگلان

    دو سال از ایجاد وبلاگ اهل سنت و جماعت دهگلان میگذرد.

    از تمامی دوستان خواهشمندیم که با نظرات خود ما را در راه پیشرفت بیشتر یاری کنند.