loading...
اهل سنت وجماعت دهگلان
12345 بازدید : 70 چهارشنبه 02 مرداد 1392 نظرات (0)

مختصری از زندگی نامه ی حضرت معاویه (رضی الله عنه)

 

حضرت معاویه یکی از اصحاب پیامبر می باشد و به سبب کفری که امروز حاکم است ذکر و یاد او در میانمان کم رنگ و از محبت او غافل شده ایم . منافقین همان طور که حضرت عمر و حضرت علی را در محراب و حضرت عثمان را بر سر قرآن به شهادت رساندند همان طور حضرت معاویه را با تیغ حرفهای خود بدنام ساخته اند . خداوند در مورد یاران پیامبر می فرماید : من از آنها راضی هستم و آنها از من راضی اند . و همچنین پیامبر می فرماید : هر کس به اصحاب من اهانت کند لعنت خدا بر او باد .

حضرت معاویه قبل از اسلام

ایشان فرزند حضرت ابو سفیان و حضرت هند می‌باشند. وی از نسل قریش و در جد چهارم به پیامبر خواهند رسید. پنج سال قبل از بعثت پیامبر (صلی الله علیه و سلم) به دنیا آمد و در همان اوائل نوجوانی آثار بزرگی, در چهره اش پیدا بود. آن زمان در مکه با وجود این که زمان جهل بود اما پدر و مادر‌ش به او علم و فنون آموختند تا این که به یکی از افراد انگشت نمای عرب در آن دوران تبدیل شد و در قبیله‌ی خود صاحب مقام بود و مال و ثروت زیادی داشت و تنها آرزوی مادرش این بود که روزی پسرش رئیس قبائل عرب شود .     

 ایمان آوردن حضرت معاویه

خواست خداوند این بود که ایشان با آن صفات عالی در جمع یاران پیامبر قرار گیرد بنابر فرمایشت خود ایشان قبل از فتح مکه مسلمان شده بودند اما اسلام خود را تا روز فتح مکه که در آن روز پدر و مادرش ایمان آوردند آشکار نساختند . این خانواده ی مسلمان در خدمت پیامبر تسلیم امر خداوند شدند و رابطه و خویشاوندی خود را از آن روی که پیامبر داماد حضرت ابوسفیان بود محکمتر ساختند . بعد از آن حضرت معاویه در خدمت پیامبر کاتب وحی شد که این نشانه ی امین داری و بزرگواری حضرت معاویه می باشد .

 فرمایشات و دعاهای پیامبر برای حضرت معاویه

پیامبر نه تنها حضرت معاویه بلکه تمامی اصحاب خود را دوست داشتند و در ایمان و رفتار و کردار آنها شکی نداشتند و برای آنها در حضور خداوند دعا فرموده اند و در بحث فضائل اصحاب خود احادیث بسیار و بیشماری دارند در حالی که خداوند می فرماید: پیامبر از روی هوا وهوس صحبت نمی کند بلکه فرمایشات حضرت از طرف خداوند به او الهام می شوند .

در مورد حضرت معاویه می فرمایند : ای معاویه من از تو هستم و تو از منی در کنار هم داخل بهشت می شویم . و در حدیث دیگر که در بین اصحاب نشسته  بود فرمودند: الآن کسی از این در داخل می شود که از اهل جنت است , سه روز پشت سر هم این فرموده را تکرار کردند که هر سه بار حضرت معاویه داخل میشدند .

پیامبر برای حضرت معاویه در پیشگاه خداوند فرمود: (اللهم اجعله هادیا مهدیا و اهد به) خدایا معاویه را هدایت دهنده و هدایت یافته قرار بده و او را سبب هدایت مردم قرار بده .

در دعایی دیگر می فرماید : خدایا معاویه را علم حساب و کتاب بیاموز و او را از عذاب جهنم محفوظ بدار.

بدیهی است که اگر پیامبر دعایی کرده باشند دعایش مستجاب بوده پس کسی که پیامبر برای او دعا کرده باشد و او را دوست بدارد لازم است مسلمانان حب او را در دل خود زیاد کنند تا اینکه دشمنان و حسودان دین اسلام و سب کنندگان اصحاب پیامبر در همین دنیا شرمنده و رسوا شوند. حضرت معاویه صاحب علم و فضل زیادی بوده و راوی ۱٦۳حدیث از پیامبر است و در غزای حنین همراه اصحاب برای دین جنگیده است .پیامبر (صلی الله علیه و سلم) می فرماید :صابرترین و با سخاوت ترین امت من معاویه است .

حال ما می گوئیم آیا پیامبر راست می گوید یا دشمنان دین

حضرت معاویه بعد از وفات پیامبر

پیامبر وقتی دنیا را وداع فرمودند بنابر قول صحیح صد و بیست و چهار هزار صحابه بجای گذاشت که این اصحاب باحضرت ابوبکر(رضی الله عنه) بیعت و او را بعنوان اولین خلیفه ی پیامبر معرفی کردند و از جهاد و کوشش  در راه اسلام دریغ نکردند و روز به روز به خاک اسلام می افزودند و پادشاهان ظالم و بت پرست را به زانو در می آوردند.

حضرت معاویه در زمان خلافت حضرت ابوبکر در منطقه ی شام (سوریه ی امروزی) به جهاد کردن در راه خدا مشغول بود و همچنین در جنگ یمامه نیز شرکت داشت و در زمان حضرت عمر (رضی الله عنه) به استاندار شام سمت یافته و تا زمان خلافت حضرت عثمان (رضی الله عنه) به سمت خود باقی ماند یکی ازمهمترین کارهایشان درآن زمان آن بود که توانست بافرماندهی زیرکانه ی خود قبرس را فتح کنند که اولین جنگ دریایی مسلمین بود این در حالیست که پیامبر پیشتر فرموده بودند: اولین لشکر امتم که از طریق دریا خواهند جنگید بر خود بهشت را واجب کرده اند .

این جنگ یک ابتکار نظامی بود که مسلمانان برای اولین بار ناو جنگی تهیه کردند این یک امتیاز تاریخی برای اسلام و به خصوص برای حضرت معاویه می باشد .

بیعت نکردن حضرت معاویه با حضرت علی

حضرت معاویه در این باره می فرمایند: به خدا قسم من چنین تصوری ندارم که از علی بهترم بلکه او از من بهتر است اما عثمان مظلومانه شهید شده و خواهان قصاص او هستم زیرا او پسر عموی من می باشد و اگر علی قاتلان را به من بسپارد من با او بیعت خواهم کرد اما حضرت علی بنابر دلائلی که داشت قاتلان را قصاص نکرد و به همین خاطر بین آنها نزاع و اختلافی ایجاد شد خلاصه  هر دو طرف از اصحاب پیامبر هستند و ما در مورد آنها حق صحبت و انتقاد نداریم زیرا هر کدام از آنها مجتهد می باشند و اختلاف در اجتهاد جائز می باشد .

حضرت معاویه در جواب نامه ی قیصر روم که می خواست از فرصت استفاده کند برای او نوشت : به من اطلاع رسیده که می خواهید به مرز لشکر کشی کنید یادتان باشد اگر اقدام به چنین کاری کنید با برادرم علی صلح خواهم کرد و در مقابلتان خواهیم ایستاد . و این موضوع بیانگر عدم جاه طلبی ایشان می باشد. و پس از وفات حضرت علی حضرت حسن شش ماه خلافت را بدست گرفتند و به اختیار خود و بنابر شایسته دانستن حضرت معاویه امر خلافت را به ایشان سپردند.

خلافت حضرت معاویه

ایشان فردی بزرگ در حکومت داری بودند که جوامع امروزی نیز از ایشان بعنوان سیاستمدارترین حاکم عصر خود یاد میکنند و ابن کثیر می فرمایند عدالت او بیشتر از عدالت عمر بن عبدالعزیز بوده است . در زمان این حضرت اقدامات زیادی صورت گرفت از جمله کشورهای سودان و کابل و قسمت بزرگی از آفریقا به تصرفشان در آمد و جنگ با قسطنطنیه آغاز شد . در طول دوران خلافت ایشان سلسه ی جهاد برقرار بود و غنائم روز به روز به بیت المال افزوده می شد و مسلمانان با راحتی و آرامش در سایه ی عدالتش می زیستند. حضرت مجاهد می فرماید :اگر شما در عصر معاویه بودید اقرار می کردید که این حضرت مهدی ست و حضرت جابر نیز می فرماید :من بردبارتر از معاویه را ندیده ام .

این شاگرد مدرسه ی پیامبر همراه با حلم و بردباری و گذشت در طول زندگی خود برای مسلمانان زحمات زیادی کشیدند و هیچ وقت از مسائل مردم و وظائف خود غافل نمی شدند و صحابه ایی عالم و آگاه در مسائل دینی بودند که حضرت ابن عباس ایشان را فقیه و مجتهد می دانستند .

وفات حضرت معاویه

در سن۷۸سالگی به علت کسالتی که داشتند دنیا را وداع گفتند و به جمع یاران پیامبر پیوستند و بنابر وصیت خویش ناخن و محاسن مبارکی که از پیامبر داشتند در دهن و روی چشمهای او گذاشتند و در محلی در دمشق به نام باب الصغیر او را به خاک سپردند .

از خداوند منان می خواهیم حب او و باقی اصحاب را در دلهایمان بیشتر فرماید . برای معلومات بیشتر به کتب معتبر اهل سنت مراجعه فرمائید .

(شما هم در این امر مهم با توزیع و نشر ما را یاری فرمائید)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود عکس" alt="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" title="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه
    سه شنبه 28 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" title="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان
    پنجشنبه 16 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" title="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!
    شنبه 17 مرداد 1394
    "" alt="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." title="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید...
    پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
    نظرسنجی
    وبلاگ تا چه اندازه میتوانددر حال و اینده رضایت شما را جلب کند
    ندای وبلاگ

    ما با افتخار اعلام میکنیم

    که مدیران ونویسندگان این

    وبلاگ همیشه و با جان و دل

    وفادار و پایبند به تمام اصول و قوانین

    مذاهب اربعه و خصوصا مذهب والای شافعی

    میباشد.

    لذادست یاری به سوی تمام هم

    اندیشان دراز میکنیم تا در هر مطلب و

    مشکلی ما را از راهنمایی خودشان محروم

    نفرمایند.

    خواهشمندیم ما را فقط در دایره ی مذهب حضرت

    شافعی رضی الله عنه راهنمایی یا رفع اشکال نمایید.

    حتما بخوانید

    یک شخصی گفت:الله اکبر

    بعد گفت:لااله الاالله محمدرسول الله

    بعد گفت:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم

    بعد گفت:لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    این شخص70000نیکی را بدست آورد.

    این شخص خود شما هستید.

    مبارکتان باد.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 325
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 197
  • بازدید سال : 420
  • بازدید کلی : 41,391
  • کدهای اختصاصی

    سنت

    سنت یعنی تبدیل عادت

    به عبادت

    آن هم فقط با داشتن

    قصد آن سنت

    مثلا:همه انگشتر دارند

    اما به قصد تبعیت

    از عمل پیامبر همان عادت شما

    تبدیل 

    به عبادت میشود.

    به همین سادگی.

    دومین سالگرد وبلاگ اهل سنت وجماعت دهگلان

    دو سال از ایجاد وبلاگ اهل سنت و جماعت دهگلان میگذرد.

    از تمامی دوستان خواهشمندیم که با نظرات خود ما را در راه پیشرفت بیشتر یاری کنند.