loading...
اهل سنت وجماعت دهگلان
12345 بازدید : 32 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

فتوای امام نووی در مورد پیروی از یک مذهب خاص

فتوای امام نووی مخالف عقیده ی مدعیان دروغین پیروی از سلف(وهابیان))

امام نووي رحمه الله  در کتاب با ارزش  مجموع، جلد اول، صفحه 110 و 111 مي‌فرماید :

مفتي و دانشمند منسوب به مذهب شافعي- رحمه الله- نمي‌ تواند در مسأله‌اي كه دو قول  يا دو وجه در آن است، هر يك را كه خواست، بدون دليل و نظر برگزيند، بلكه بايد يا به آخرين قول شافعي- اگر بتواند آن را كشف كند- يا به قولي كه خود شافعي آن را ترجيح داده، عمل كند. اگر شافعي هر دو قول را در حالتي گفته كه هيچ گونه ترجيحي بين آنها برقرار نساخته، يا هر دو قول از او نقل شده ولي معلوم نيست كه آيا همزمان گفته يا در دو زمان متفاوت، يا اينكه تقديم و تأخر زماني اقوال مشخص نباشد، بايد براساس قواعد تراجيح به جستجوي قول راجح رود و به آن عمل كرد، اگر پژوهشگر، خود داناي به قواعد تعادل و تراجيح باشد و آن را از گفته‌هاي شافعي، شناخته باشد. ولي اگر خود او اهليت ندارد، بايد از علماي پيرو شافعي كه به علم و معرفت، موصوف هستند، نقل نمايد، چرا كه كتابهاي آنان بيانگر اين قواعد است. دست آخر اگر نتواند دليلي بر رجحان يك قول پيدا كند، بايد در صدور فتوا توقف كند، تا دانشش را حاصل نمايد.

 

این فتوای امام نووی یکی از برزرگترین علمای تاریخ اسلام است که در رد کامل عقیده ی لامذهبان_سلفیان امروزی_ است و برای حقیقت جویان راه حق ، سعادت زمانی حاصل می شود که از علمای سلف _مانند امام نووی _  پیروی کنندهمه می دانیم که برای موفقیت در هر کاری پیروی از متخصصان همان کار لازم و واجب است حال چه برسد که علم دین است و عدم توجه به نظر بزرگان امت و پیروی از علمایی که اجماع را بر هم می زنند راهی جزء گمراهی نیست..

از همه جالب تر این است که مدعیان سلفیت امروزه کسانی را که از امام نووی و فقهای هم عقیده اش پیروی می کنند را کافر و مشرک می دانند یعنی با این که خودشان گمراه اند دیگران را به جرم بر حق بودن تکفیر می کنند بی آنکه هیچ آگاهی ای نسبت به نظریات علمای گذشته داشته باشند.

عده ای از این نادانان گمراه می گویند : باب اجتهاد هیچ گاه بسته نمی شود ، ظاهرا این ها پیرو اصل  - چیز جدید لذیذ است – می باشند !!!  و اما مثل همیشه برداشت آنها غلط  و ساده انگارانه است بلکه ما در جوابشان می گوییم که فقه اهل سنت پویا است و اصول مذاهب چهارگانه نیز بسیار انعطاف پذیر و چون در پیروی کامل از شریعت نبوی است و از طرفی دین اسلام نیز به عنوان آخرین و کامل ترین دین می باشد لذا فقهی که همه اش برداشت شده از این دین است نیز کامل است و نیازی ندارد که اصوا فقهی آن تغییر کند و کسانی که اندکی با فقه امام شافعی آشنایی دارند و از نظرات متقدمین فقه شافعی مثل امام نووی و متاخرین مثل ابن حجر هیتمی آگاه هستند بخوبی می دانند که آنها در عین حال که هیچ تغییر ساختار شکنی را در فقه شافعی پدید نیاوردند در عین حال به مقتضای زمان فقه شافعی را به بهترین شکل ارائه دادند.

حال سوال این است که علمای نوظهور کنی که مردم را به جرم پیروی از مذاهب چهارگانه کافر می دانند آیا به پشتوانه ی علمی بی نظیر این مردم که از علمای بزرگ اهل سنت شکل گرفته توجهی می کنند یا نه؟

(( برگرفته از وبلاگ راه سنت))
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود عکس" alt="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" title="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه
    سه شنبه 28 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" title="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان
    پنجشنبه 16 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" title="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!
    شنبه 17 مرداد 1394
    "" alt="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." title="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید...
    پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
    نظرسنجی
    وبلاگ تا چه اندازه میتوانددر حال و اینده رضایت شما را جلب کند
    ندای وبلاگ

    ما با افتخار اعلام میکنیم

    که مدیران ونویسندگان این

    وبلاگ همیشه و با جان و دل

    وفادار و پایبند به تمام اصول و قوانین

    مذاهب اربعه و خصوصا مذهب والای شافعی

    میباشد.

    لذادست یاری به سوی تمام هم

    اندیشان دراز میکنیم تا در هر مطلب و

    مشکلی ما را از راهنمایی خودشان محروم

    نفرمایند.

    خواهشمندیم ما را فقط در دایره ی مذهب حضرت

    شافعی رضی الله عنه راهنمایی یا رفع اشکال نمایید.

    حتما بخوانید

    یک شخصی گفت:الله اکبر

    بعد گفت:لااله الاالله محمدرسول الله

    بعد گفت:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم

    بعد گفت:لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    این شخص70000نیکی را بدست آورد.

    این شخص خود شما هستید.

    مبارکتان باد.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 325
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 168
  • بازدید سال : 391
  • بازدید کلی : 41,362
  • کدهای اختصاصی

    سنت

    سنت یعنی تبدیل عادت

    به عبادت

    آن هم فقط با داشتن

    قصد آن سنت

    مثلا:همه انگشتر دارند

    اما به قصد تبعیت

    از عمل پیامبر همان عادت شما

    تبدیل 

    به عبادت میشود.

    به همین سادگی.

    دومین سالگرد وبلاگ اهل سنت وجماعت دهگلان

    دو سال از ایجاد وبلاگ اهل سنت و جماعت دهگلان میگذرد.

    از تمامی دوستان خواهشمندیم که با نظرات خود ما را در راه پیشرفت بیشتر یاری کنند.