- باب تحريم نميمه و آن عبارت است از سخن چينی و نقل سخن مردم برای ايجاد فساد و فتنه
قال الله تعالی: {هَمَّازٍ مَّشَّاء بِنَمِيمٍ} القلم: ١١
و قال تعالی: {مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ} ق: ١٨
خداوند می فرمايد: هر عيبجوی سخن چين را. قلم: 11
و می فرمايد: بزبان نمی آورد، آدمی سخنی، مگر نزد او نگهبانيست مهيا. ق: 18
- وعَنْ حذَيْفَةَ رضي اللَّه عنهُ قال: قال رسُولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « لا يَدْخُلُ الجنةَ نمَّامٌ» متفقٌ عليه.
- از حذيفه رضی الله عنه روايت است که:رسول الله صلی الله عليه وسلم فرمود: سخن چي به بهشت داخل نمی گردد.
- وعَنْ ابن عَباسٍ رضي اللَّه عَنْهُمَا أنَّ رَسُول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: مرَّ بِقَبريْنِ فقال: «إنَّهُمَا يُعَذَّبان، وَمَا يُعَذَّبَانِ في كَبير، بَلى إنَّهُ كَبير: أمَّا أحَدُهمَا، فَكَانَ يمشِي بالنَّمِيمَةِ، وأمَّا الآخرُ فَكَانَ لا يسْتَتِرُ مِنْ بولِه » . متفقٌ عليه، وهذا لفظ إحدى روايات البخاري.
قالَ العُلَماءُ : معْنَى: «وما يُعَذَّبَانِ في كَبيرٍ» أيْ كبير في زَعْمِهما وقيلَ: كَبِيرٌ تَرْكُهُ عَلَيهما.
- از ابن عباس رضی الله عنهما روايت است که:رسول الله صلی الله عليه وسلم از کنار دو قبر گذشته و فرمود: آن دو عذاب می شوند و در چيز بزرگی عذاب نمی شوند! آری آن بزرگ است: اما يکی از آنها سخن چينی می کرد و ديگری از بول (شاش) پرهيز نمی کرد.
و اين لفظ يکی از روايات بخاری است. علماء گفته اند که معنای و در چيز بزرگی عذاب نمی شوند، اين است که در گمان آنها بزرگ نيست و گفته شده که ترک آن بر ايشان بزرگ نبود.
- وعن ابن مسْعُودٍ رضي اللَّه عنْهُ أنَّ النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: « ألا أُنَبِّئكُم ما العَضْه؟ هي النَّمِيمة، القَالَةُ بيْنَ النَّاسِ » رواه مسلم.
- از ابن مسعود رضی الله عنه روايت است که:
پيامبر صلی الله عليه وسلم فرمود: آيا شمار را خبر ندهم که عضه چيست؟ آن سخن چينی و زياده گفتن و خصومت انداختن در ميان مردم است.