loading...
اهل سنت وجماعت دهگلان
12345 بازدید : 40 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

ایمان و اسلام

 
گر کسی گویدت که ایمان چیست؟
                                               
گر تو گویی که من ندانم این!
 
یا به نزدیک تو مسلمان کیست؟
                                              
کفر باشد به نزد اهل یقین

 

اسلام در لغت به معنی تسلیم شدن مطلق به اوامر الهی و در اصطلاح شرع به پیروی کردن از دستورات الهی که توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) بر امت فرستاده شده است و هر کس با داشتن ایمان، اسلام را قبول میکند.

الاسلام أن تشهد أن لا إله إلا الله و أن محمداً رسول الله، و تقیم الصلاه و تؤتی الزکاه و تصوم رمضان و تحج البیت إن استطعت الیه سبیلا.

1- اسلام یعنی شهادت و گواهی دادن به لا اله الا الله (نیست معبود بحقی مگر خداوند تعالی) و شهادت و گواهی دادن به محمد (صلی الله علیه و سلم) که رسول و فرستاده خداوند است. 2ـ به پا داشتن نماز (در پنج وعده) 3ـ دادن زکات 4ـ روزه‌ی ماه مبارک رمضان 5ـ حج (در صورت توانایی انجام دادن آن).

ایمان در لغت به معنای عقیده داشتن و در اصطلاح شرع عقیده و باور داشتن به قواعد و مسائلی که تشکیل شده از اصول و فروع دین و اقرار به آن با زبان و تصدیق با قلب و عمل کردن با اعضاء و جوارح بدن.

الایمان أن تؤمن باالله و ملائکته و کتبه و رسله و بالیوم الآخر و بالقدر خیره و شره.

اقسام ایمان:

1- ایمان به وجود خداوند باری تعالی 2ـ باور به ملائکه 3ـ باور به کتب آسمانی (زبور ـ انجیل ـ تورات ـ قرآن) 4 ـ تصدیق پیامبران 5ـ باور به روز قیامت 6ـ باور به قضاء و قدر که خیر و شر است.

دین اسلام از دو قسم اصول و فروع تشکیل شده است.

اصول دین عبارتست از: 1ـ ذات 2ـ صفات 3ـ نبوت 4ـ مبدأ 5ـ معاد

1ـ ذات: ذات خدا یعنی هر شخص باید به دل باور داشته باشد و با زبان اقرار کند که هر چه در عالم هستی وجود دارد ازآنِ خداوند باری تعالی است و بس و ذات خداوند باری تعالی را کسی نیافریده، بلکه همیشه بوده و پایدار است.

2ـ صفات: صفات خداوند به صورت کلی بر هفت قسم تقسیم شده است: 1ـ حیات (زندگی همیشگی) 2ـ علم (دانایی به همه چیز) 3ـ بینایی (دیدن هر چیزی در هر زمانی) 4ـ شنوایی (شنیدن هر صوتی) 5ـ کلام (قدرت گویایی) 6ـ قدرت (توانایی به هر کاری) 7ـ اراده (خواستن و توانستن به ایجاد و نابودی هر چیزی)

3ـ نبوت: خداوند باری تعالی برای راهنمایی در زندگی و عبادت و بندگی کردن انس و جن، افراد برجسته را برای هدایت برگزیده که از حضرت آدم (علیه السلام) شروع و به حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم) خاتمه فرموده است.

4ـ مبدأ: یعنی واجب است بر هر مسلمان که باور و اعتقاد داشته باشد که خداوند ازلی و ابدی یعنی از اول بوده و هر پدیدهای که قبل و حال و بعد بوده و هست و خواهد بود با اراده حق تعالی است.

5ـ معاد: یعنی ایمان به روز قیامت، زنده شدن و برگشتن به عالم دیگر و حضور در محضر الهی.

فروع دین عبارتست از: 1ـ عبادات 2ـ معاملات 3ـ مناکحات 4ـ سیاسات که در این جا فقط به توضیح قسمتی از عبادات میپردازیم.

 عبادات شامل پنج فریضه میباشد که عبارتند از: 1ـ نماز 2ـ روزه 3ـ زکات 4ـ حج 5ـ جهاد

نماز چیست؟ عبادتی است مخصوص با نیت و تکبیر (الله اکبر) شروع میشود و با سلام ختم میگردد و در پنج نوبت و هفده رکعت آن را ادا مینمایند.

ترتیب نمازهای روزانه عبارتند از: نماز صبح، دو رکعت و نماز ظهر، چهار رکعت و نماز عصر، چهار رکعت و نماز مغرب، سه رکعت و نماز عشاء، چهار رکعت، که هر پنج وعده بر هر شخص مسلمان واجب است و ترک آن، گناه کبیره محسوب می‌شود و در آخرت مورد عذاب خداوند باری تعالی قرار می‌گیرد.

نماز بر چه کسی واجب است؟ شریعت اسلام حکم نماز را بر هر مسلمانی که به سن بلوغ رسیده و عاقل باشد واجب گردانیده است.

تعریف غسل: شستن تمام بدن به خاطر آنچه که ایجاب میکند: جنابت ـ حیض ـ نفاس و تولد بچه و مرگ

موجبات غسل شش مورداند که سه مورد آن مشترک بین مرد و زن و سه مورد آن مختص زن میباشد.

1ـ فرورفتن حشفه (سر ذکر) مرد در آلت زن اگرچه آب منی خارج نشود. 2ـ خارج شدن آب منی از شخص به هر وسیله‌ای که انجام گیرد. 3ـ مرگ (شخص مرده را غسل واجب میدهند). 4ـ حیض (خونی که عادت ماهانه زنان است و بعد از پاک شدن از خون حیض، غسل بر زن واجب می‌شود). 5ـ نفاس (خونی که بعد از ولادت از زن خارج میشود). 6ـ ولادت (بعد از تولد فرزند مادر باید غسل واجب به جا آورد).

فرائض غسل کدامند؟

فرائض غسل عبارتند از: 1ـ نیت 2ـ برطرف کردن نجاست از روی بدن (اگر بر روی بدن باشد) 3ـ رساندن آب به تمام بدن (مو و پوست)

 

احکام نماز:

 واجبات وضو بر شش قسم هستند که عبارتند از: 1ـ نیت وضو هنگام شستن صورت (یعنی نیت با شستن صورت همراه باشد و نیت وضو، یعنی در دل بگوید نیت وضوی واجب دارم).2ـ شستن صورت 3ـ شستن دستها همراه آرنجها 4ـ مسح قسمتی از سر 5ـ شستن پاها به همراه قوزک (مچ پا) 6ـ انجام دادن هر کدام به ترتیب آنچه که ذکر کردیم واجب است.

 مبطلات وضو بر چهار قسم هستند: 1ـ هر چیزی که از جلو یا عقب انسان خارج شود، از قبیل غائط، ادرار، باد شکم و مذی و ودی ولی خارج شدن آب منی وضو را باطل نمیکند.(مثلاً کسی در حالت بیداری و با داشتن وضو با دیدن یا شنیدن چیزی لذت بخش از خود بیخود شود و جنب شود که فقط نیاز به غسل دارد و وضوی او پابرجاست). 2ـ از بین رفتن عقل به سبب خواب یا بیهوشی یا دیوانگی اگرچه لحظهای باشد. 3ـ لمس فرج، یعنی جلو و عقب آدمی با کف دست. 4ـ لمس پوست بدن نامحرم (بدون حائل) اگرچه همسر خودش باشد.

شرایطی که یک شخص نماز خوان باید قبل از خواندن نماز آن را رعایت کند تا نمازش مورد قبول واقع شود پنج چیز است: 1ـ پاک بودن اعضاء از بیوضویی و بیغسلی و نجاست 2ـ پوشیدن عورت 3ـ نماز خواندن در مکان پاک 4ـ علم به داخل شدن وقت نماز (دانستن وقت نماز) 5ـ رو به قبله نماز خواندن

سنتهای قبل از داخل شدن به نماز عبارتند از: اذان و اقامه.

 ارکان نماز چند رکن هستند؟ 13 رکن هستند که عبارتند از: 1ـ نیت (لفظی و قلبی که اصل نیت قلبی است) 2ـ ایستادن (در موقعی که توان آن را داشته باشد) 3ـ تکبیر الاحرام (الله اکبر گفتن) 4ـ خواندن سوره حمد به همراه (بسم الله الرحمن الرحیم) که یک آیه محسوب میشود. 5ـ رکوع 6ـ اعتدال (بلند شدن از رکوع) 7ـ سجده 8ـ نشستن بین دو سجده 9ـ نشستن در سجده آخر 10ـ تشهد آخر 11ـ صلوات بر پیامبر (ص) در تشهد آخر 12ـ سلام اول 13ـ به ترتیب انجام دادن آنچه که ذکر شد.

مبطلات نماز به ده قسم تقسیم میشود: 1ـ حرف عمد یا غیرعمد 2ـ باطل شدن وضو 3ـ ظاهر شدن نجاست در لباس یا بدن 4ـ آشکار شدن عورت 5ـ تغییر نیت (یعنی کسی در وسط نماز در دل نیت نماز دیگر یا نیت قطع نماز کند) 6ـ پشت به قبله (در صورت آگاهی) 7ـ خوردن 8ـ آشامیدن (نوشیدن) 9ـ خنده به شکل قهقهه 10ـ کفر گفتن.

سنتهای داخل نماز عبارتند از: تشهد اول و قنوت در نماز صبح و در نماز وتر در نیمه دوم ماه مبارک رمضان.

هیئتهای نماز بر هفده قسم تقسیم میشوند: 1ـ بلند کردن دو دست تا بنا گوش هنگام تکبیرهالاحرام 2ـ بلند کردن دست هنگام رکوع رفتن 3ـ بلند کردن دست هنگام بلند شدن از رکوع 4ـ قرار دادن دست راست بر روی دست چپ بر روی ناف 5ـ دعای (وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الأرض حنیفاً مسلماً و ما أنا من المشرکین. إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین. لا شریک له و بذالک أمرت و أنا من المسلمین) 6ـ دعای أعوذ بالله من الشیطان الرجیم 7ـ با صدای بلند خواندن (در موقع صبح و مغرب و عشاء و جمعه و عیدین) 8ـ با صدای آرام خواندن (در موقع ظهر و عصر) 9ـ آمین گفتن بعد از سوره حمد 10ـ خواندن سورهای بعد از سوره حمد (البته در دو رکعت اول) 11ـ الله اکبر گفتن (هنگام رکوع و سجود و رفع آن) 12ـ گفتن سمع الله لمن حمده ربنا و لک الحمد (هنگام بلند شدن از رکوع) 13ـ سبحان ربی العظیم و بحمده گفتن در رکوع و سبحان ربی الأعلی و بحمده در سجده گفتن 14ـ قرار دادن دستها بر روی ران در موقع تشهد خواندن به صورتی که انگشتان دست راست همه بسته مگر انگشت سبابه که در موقع شهادتین در گفتن الا الله اندکی به بالا میبریم که اشاره به شهادت دارد. 15ـ نشستن بر روی پنجه پای راست به صورت افتراش در همه نشستها 16ـ تَوَرُّک نشستن بر باسن چپ (گذاشتن پای چپ زیر پای راست در تشهد آخر) 17ـ سلام.

کارهایی که انجام دادنش بر شخص بی‌وضو حرام می‌باشد: 1- نماز خواندن 2- طواف کردن 3- حمل کردن قرآن 4- لمس کردن ورق و جلد قرآن 5- حمل کردن کیسه یا صندوقی که قرآن در آن باشد 6- هر چیزی که برای درس قرآن در آن نوشته شده باشد (مانند تخته سیاه و کاغذ).

کارهایی که بر شخص جنب (محتلم) حرام می‌باشد:

1- هر چیزی که بر شخص بی وضو حرام است بر شخص جنب نیز حرام است. 2- ماندن در مسجد 3- خواندن قرآن به نیت تلاوت.

نمازهای سنت قبل و بعد نمازهای واجب روزانه عبارتند از: دو رکعت قبل از صبح، دو رکعت قبل و دو رکعت بعد از نماز ظهر، دو رکعت بعد از نماز مغرب دو رکعت بعد از عشاء که جمعاً ده رکعت میباشد.

نمازهای سنت عبارتند از: نماز عیدین (عید رمضان  و عید قربان(2 رکعت))، نماز خسوف و کسوف یا (ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی(2 رکعت))، نماز طلب باران (استسقاء(2 رکعت)) و نماز تراویح(8 یا 20 رکعت)، نماز ضحی (2 الی 12 رکعت)، نماز تحیه المسجد (2 رکعت)، نماز وضو (2 رکعت)، نماز وتر(3 الی 11 رکعت)، نماز تهجد (2 الی ...).

اختلاف مرد و زن از چند جهت با هم در نماز خواندن تفاوت دارد که عبارتست از: 1ـ مرد آرنجهایش را از پهلوهایش دور میکند و شکمش را از رانش جدا و بلند نگه میدارد و در حالت رکوع و سجود نمیچسباند. 2ـ عورت مرد مابین ناف و زانو میباشد اما زن بعضی از اعضای بدنش را به بعضی دیگر میچسباند (مخالف مرد). 3ـ اگر در نماز برای زن در اطرافش مشکلی پیش بیاید یا امام دچار مشکل شود برای زن جایز است که کف دست راست را به دست چپ بزند تا مخاطب را متوجه کند. 4ـ زن اگر در جایی نماز بخواند اگر شخص نامحرم در آنجا حضور داشته باشد باید آهسته نماز بخواند. 5ـ تمام اعضای بدن زن عورت محسوب میشود مگر کف دست به همراه صورت.

تعریف عورت: محدوده‌ی پوششی که شریعت اسلام برای یک شخص مسلمان معین کرده است عورت نامیده می‌شود. محدوده عورت برای مرد حفظ مابین ناف تا زانو می‌باشد و محدوده‌ی عورت زن تمام اعضاء بدن بجز دو کف دست تا مچ و صورت زن می‌باشد.

سجده سهو در چه موقعی خوانده میشود؟ زمانی که تشهد یا قنوت در نماز صبح ترک شود. قبل از سلام گفتن دو سجده را به جا میآوریم که ذکر آن (سبحان الذی لا ینام و لا یسهو) میباشد. البته اگر رکنی از ارکان نماز ترک شود بعد از به جا آوردن آن به علت سهو باید در آخر نماز و قبل از سلام سجده سهو آورده شود.

اذکار

اذکاری که پیامبر خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) در اعمال شبانه روزی بیان می‌فرمودند عبارتند از:

1ـ هنگام بیدار شدن از خواب میفرمودند: اَلْحَمْدُلله الّذی أحیانا بَعْدَ ما أمَاتَنَا وَ إلَیه النُّشُور.

سپاس خداوندی که ما را بعد از مردن زنده گرداند و بازگشت (ما) به سوی اوست.

2ـ هنگام رفتن به مستراح: اللّهُمَّ إنّی أعوذُ بِکَ مِنَ الخُبْثِ و الخَبائِثِ.

پروردگارا همانا من پناه میبرم به تو از شیاطین نر و ماده.

3ـ هنگام خروج از مستراح: غُفْرانَکَ الحَمدُ لله الّذی أَذْهَبَ عَنَی الأَذَی و عَافانی.

پروردگارا مرا ببخش، سپاس پروردگاری که ناراحتی را از من برطرف کرد و مرا تندرستی داد.

4ـ هنگام پوشیدن لباس: الْحَمْدُ لله الذی کَسَانی هذا الثَّوبَ و رَزَقَنیه مِنْ غَیْرِ حَوْلٍ مِنی وَ لَاقُوَّهٍ.

سپاس پروردگاری که مرا با این لباس پوشاند و مرا از غیر نیروی خودم روزی داد.

5ـ هنگام خروج از منزل: بِاسْمِ الله تَوَکَّلْتُ عَلَی اللهِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إلّا باللهِ.

به نام خدا توکل میکنم بر خدا و هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خدا نیست.

6ـ هنگام ورود به منزل: اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسأَلُکَ خَیرَ المَوْلِجِ و خَیْرَ الْمَخْرَج.

پروردگارا! همانا من از تو میخواهم نیکی وارد شدن و نیکی خارج شدن را.

7ـ هنگام شنیدن اذان: اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ بارِک علی النَّبیٍ الکریم وَ آلِهِ اللّهُمَّ رَبَّ هذِهِ الدَّعوَهَ التآمَّهِ و الصَّلوهِ القائِمَه آتِ سیِّدنا مُحَمَّداً الْوَسیلَهَ و الفَضیلَه و الدَّرَجَهَ الرَّفیعَهَ العالِیَهَ و ابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُوداً الَّذی وَعَدَّته و اَرْزَقْنا شَفاعَتَهُ وَ زیارَتَهُ آمین بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّحِمینْ.

خدایا صلوات و سلام  و برکتی (که وعده فرمودهای) عطا فرما بر نبی کریم و آل او. خداوندا صاحب این دعوت کامله، و نماز استوار محمد صلی الله علیه و سلم را وسیله و فضیله عطا فرما، و درجات مقامات عالیه و او را در مقام محمود مبعوث فرما، و شفاعت او را رزق ما گردان، و زیارت او را نصیب ما گردان، آمین. رحم کن ای کسی که رحمت تو از همه بیشتر است.  

8ـ هنگام ورود به مسجد: اللّهُمَّ افْتَح لِی أَبْوابَ رَحْمَتِکَ.

خدایا درهای رحمتت را بر من بگشای.

9ـ هنگام خروج از مسجد: اللّهُمَّ إنّی أَسْأَلُکَ مِنْ فَضْلِکَ.

خدایا به درستی که فضیلت را از تو میخواهم.

10ـ هنگام سوار شدن بر مرکب (وسایل نقلیه):

اَلْحَمْدُ للهِ سُبْحانَ الَّذی سَخَّرَ لَنا هذا و ما کُنَّا لَهُ مُقَرنین و إنَّا الی رَبِّنا لمنْقَلِبُونَ.

ستایش ازآن خداوند است. پاک است آنکه فراهم گرداند این وسیله را برای ما در صورتی که خود توانایی فراهم کردن آن را نداشتیم و همانا به سوی پروردگارمان باز میگردیم.

11ـ هنگام عصبانیت: أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم.

پناه میبرم به الله از شر شیطان رانده شده.

12ـ هنگام پایان مجلس: سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ و بِحَمْدِکَ، أَشْهَدُ أنْ لا إله إلا أَنْتَ، أَسْتَغْفِرُکَ و أَتوبُ إلَیکَ.

به پاکی تو را یاد میکنم ای خدا و ستایش میکنم تو را. شهادت میدهم که معبودی به حق جز تو نیست. از تو آمرزش میطلبم و به سوی تو توبه میکنم.

13ـ قبل از غذا خوردن: بِسْمِ اللهِ الرَّحمنَ الرَّحیم. به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان.

14- بعد از غذا خوردن: اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی أطْعَمَنا وسَقانا وجَعَلَنا مِن الْمُسْلِمینَ. حمد و ستایش برای خداوندی است که ما را خورانید و نوشانید و ما را مسلمان قرار داد.

15ـ هنگام عطسه کردن: اَلْحَمْدُ للهِ.

حمد و ستایش برای خداوند است.

16ـ هنگام عیادت مریض: اَللَّهُمَّ رَبَّ النّاسِ أَذْهَب البَأسَ، إشفِ أنتَ الشافی لاشِفاءَ إلَّا شفاؤُکَ. شِفاءً لایُغادِرُ سَقَماً.

خدایا پروردگار مردمان. ناراحتی را از بین ببر، شفا بده چرا که تو شفا دهندهای، هیچ شفایی جز شفای تو نیست. شفایی که بیماری را بر جای نگذارد.

17ـ هنگام رفتن به قبرستان: اَلسَّلامُ عَلَیکُم دارَ قَومِ مُؤمنینَ، و إنّا إنَ شاءَ اللهَ بِکُم لاحِقوُنَ.

سلام بر شما ای اهل منزل مؤمنین، همانا اگر خدا بخواهد ما به شما میپیوندیم.

18ـ هنگام خواب: بِاسْمِکَ اللَّهُمَّ رَبّی وَضَعتُ جَنْبِی، وَ بِکَ أَرْفَعُهُ، فَإِن أمْسَکْتَ نَفسِی فَارحَمْها وَ إنَ أَرْسَلتَها فَاحْفَظهَا بمَا تحفِظُ بِه عِبادَکَ الصّالِحینَ.

به نام تو ای پروردگار من، پهلویم را به زمین گذاشتم و به نام تو آن را بلند میکنم، اگر جانم را گرفتی پس به آن رحم فرما و اگر آن را نگهداشتی پس حفظش کن به آنچه بندگان صالحت را حفظ میکنی.

احادیث

1ـ إنَّما الأعْمالُ بِالنیاتِ: ارزش کارهای انسان بستگی به نیت وی دارد.

2ـ مَنْ عادَ لی ولیاً فقدْ آذَنْتُهُ بِالحَرْب: کسی که با دوست من دشمنی کند با او اعلان جنگ کردهام. (حدیث قدسی)

3ـ اَکْمَلُ المؤمنینَ ایماناً أحْسَنُهُم اَخلاقاً: باایمانترین مؤمنین خوشرفتارترین آنان است.

4ـ لاتَحاسَدُوا و لاتَباغَضوا و لاتَدابَروا: نسبت به همدیگر حسد و کینه مورزید و به همدیگر پشت نکنید.

5ـ لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغیرَنا و لَم یَعْرِفْ شَرَفَ کَبیرِنا: کسی که به خردسالان ما رحم نکند و احترام بزرگان ما را نگه ندارد، از ما نیست.

6ـ مَنّ لایَرْحَم الناسَ لایَرْحَمَهُ اللهُ: کسی که به مردم رحم نکند خدا به او رحم نخواهد کرد.

7ـ الطهورُ شَطْرُ الایمانِ: پاکیزگی جزئی از ایمان است.

8ـ الصلاهُ نورٌ – الصَّلاهُ مِفتاحُ الْجَنَّهِ: نماز روشنایی است – نماز کلید در بهشت است.

9ـ الصّوم جُنّهٌ: روزه سپری است در برابر آتش.

10ـ ما نَقَصَ مالٌ مِن صَدَقَهٍ: با صدقه دادن مال کم نمیشود.

11ـ اَلحَیاهُ شَعْبَهٌ مِنَ الْایمانِ: حیاء شعبهای از ایمان است.

12ـ الصَّبْرُ ضیاءٌ: صبر روشنیبخش است.

13ـ من دَلَ علی الخَیرِ فَلَهُ مِثْلُ أجْرِ فاعِلِهِ: کسی که به کار نیکی راهنمایی میکند، مانند انجام دهنده آن، اجر و ثواب دارد.

14ـ  إِنَّ سیاحَهَ أُمَّتی الْجهادُ فی سَبیلِ اللهِ: سیر و گردش امت من جهاد در راه خدا است.

15ـ بَلِّغُوا عَنّی و لو آیَهً: از من به دیگران برسانید حتی اگر یک آیه باشد.

16ـ ما زادَ الله عَبْداً بِعَفْوٍ الّا عِزّاً: بندهای که از خطای دیگران بگذرد خداوند عزت او را زیاد میکند.

17ـ لایَدْخُلُ الجَنَّهَ مَنْ کانَ فی قَلْبِهِ مِثقالَ ذَرَّهٍ مِنْ کِبرٍ: کسی که ذرهای تکبر در دلش باشد به بهشت وارد نمیشود.

18ـ لایَدْخُلُ الجَنَّهَ قاطعُ رَحْمٍ: کسی که با خویشاوندان قطع رابطه کند وارد بهشت نمیشود.

19ـ  سَمِّ الله و کُلْ بِیَمینِکَ و کُلْ مِمّا یَلیِکَ: هنگام غذا خوردن با نام خدا شروع کن و با دست راست و از روبروی خودت بخور.

20ـ اللَّهُمَّ بارک لِأُمَتی فی بُکورِها: خدایا در صبحگاهان امتم، برکت انداز.

21ـ إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَهُ الأنبیاء: به راستی که علماء و دانشمندان (علمای دین) وارثان پیامبران هستند.

22ـ خَیرُ أمّتی قَرنی، ثمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُم ثُمَّ الَّذینَ یَلُونَهُم: بهترین امت من افراد معاصر من و سپس صد سال دوم، و بعداً صد سال سوم بعد از من هستند (یعنی صحابه، سپس تابعین و سپس تابع تابعین).

23ـ إذا تَطَیْبَتِ المِرأَهُ لِغیر زَوْجِها فَإِنَّما هُوَ نارٌ وَ شَنارٌ: هر وقت زنی خوشبویی (عطر و ادکلن و ...) استفاده کند برای غیر شوهرش، همانا با این کار زشتش در آتش جهنم است.

24ـ أحَبُّ الأَعْمال الَی الله الصَّلاهُ لِوَقْتِها ثُمَّ بِرَّ الوالِدینِ، ثُمَّ الجِهادُ فی سَبیلِ اللهِ: دوستداشتنیترین اعمال برای خداوند تعالی نماز در وقت آن است، سپس نیکی کردن به پدر و مادر، سپس جهاد در راه خداوند باری تعالی میباشد.

25ـ قالَ النَّبیُ (صَلَی اللهُ عَلیهِ وَ سَلِّم): فَأکْثَروا علیَّ مِنَ الصَّلاهِ فی یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَأِنَّ صَلاتُکُمْ مَعْرُوضَهٌ عَلی قالُوا: یا رَسولَ الله و کَیْفُ تُعْرَضُ صَلاتُنا عَلَیْکَ و قد أرْمَتَ؟ فَقالَ: إنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ حَرَّمَ عَلَی الْأَرْضِ اَجْسادُ الأَنبیاء.

پیامبر (ص) فرموده است: در شب و روز جمعه بر من بسیار رحمت و برکت و صلوات بفرستید، چون به خواست خداوند آن رحمت و برکت و صلوات شامل حال ما میشود. عرض کردند: چگونه صلوات ما به شما میرسد در حالی که بدن شما از بین رفته است؟ فرمود: خداوند از بین رفتن جسد پیامبران را بر زمین، حرام فرموده است.

تصوف

صوف در زبان عربی به معنای پشم است و به کسی که از لباس پشمی استفاده کند تا دوری گزیند از هواها و لذایذ زندگی دنیوی، صوفی گفته میشود. قال: الحسن البصری رحمه الله علیه ... حسن بصری رحمه الله علیه فرمودند: هفتاد نفر از اصحاب بدر را دیدم که لباس پشمی بر تن داشتند اگر آنان را میدیدید میگفتید اینان دیوانهاند. اگر آنان (صوفیان) نیز بهترین شما را میدیدند میگفتند که شماها هیچ گونه اخلاق ندارید و اگر پستترین شما را میدیدند میگفتند عقیده و باور به روز قیامت ندارید.

امام قشیری میفرماید: تصوف به اصحاب صفه منسوب است که در صدر اسلام در گوشهای از مسجد النبی که به هفتصد تن از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و سلم) میرسیدند مشغول به عبادت بودند و آیه 28 سوره کهف (چنانچه در حاشیه صاوی بر تفسیر جلالین آمده که یکی از دو حاشیه مشهور دنیا بر جلالین است) در شأن آنان است. اولین کسی که به این نام مشهور شد حضرت شیخ ابو هاشم کوفی (صوفی) بود در قرن دوم هجری (در نفحات ‎الأنس ذکر شده است).

ابن عباس (رضی الله عنه) میفرماید: حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم) قبل از همه این علم (علم باطن) را به خلفاء راشدین سپس به عبدالله (رضی الله عنه) و چند نفر دیگر از یاران آموزش دادند که حضرت ابوهریره (رضی الله عنه) یکی از آنان بوده است و حضرت ابو هریره (رضی الله عنه) میفرماید: من از وجود پیامبر (صلی الله علیه و سلم) دو علم را یاد گرفتم: نخستین را میان مردم پخش کردم که همانا علم احکام شرعی است و اگر دومی را بین مردم بیان میکردم گردنم را قطع میکردند که آن علم باطن و تصفیه قلب و لطائف درونی دیگر است و امام کرمانی(رحمه الله علیه) این فرموده را بزرگترین دلیل اهل تصوف قلمداد مینماید(صحیح بخاری به شرح علامه محدث کرمانی). اما تا به امروز هم هر جا دین مبین اسلام در آنجا پابرجاست، وجود تصوف بیاثر نبوده است، حتی بزرگانی از شافعیمذهبان تالش سرسبز ایران اسلامی به این علم (علم باطن) دست یافتهاند و تصوف، خود مورد تأیید همه بزرگان اسلام قرارگرفته است. از جمله حضرت عبدالقادر گیلانی (قدسالله سره). آن عالم و عارف والامقام، آن صوفی و مرشد وارسته و آن قطب مدار علم و عرفان که در دنیای اسلام همانند وی انگشت شمارند.

حضرت غوث گیلانی شخصیتی بودند که در روستایی از شهرستان رضوانشهر (تالش دولاب) متولد و در سن 18 سالگی توسط مادر ارجمندش حضرت سیده فاطمه (که مرقدش محل زائرین داخلی و خارجی بوده و هست) به جهت تحصیل علوم دینی به بغداد فرستاده شد. و پس از 33 سال رنج و سختی و تحصیل و تزکیه و صوفیگری در غربت، تبدیل به شخصیتی گشت که در دو مذهب شافعی و حنبلی مرجع فتوی شدند و به نقل از کتاب فتحالربانی بیش از پنج هزار نفر نزد او مسلمان شدند و بیش از بیست هزار نفر نزد او توبه کردند و به سیر و سلوک تصوف پرداختند. این شخصیت یک نمونه از آن جواهرات گنج عالم معرفتاند که شخصیتهایی از جمله شرفالدین (شرفشاه) تالش دولابی و حاجی جان بابا پیرهِلاتِ اسالم ـ شیخ غیاث انصاری (پونل) ـ سید نورالله افندی پدر سید حسن افندی (پونل) ـ سید شهاب و سید عبدالقادر دو جد شرفیهای پرهسر ـ سید پیر حاجت و سید بشیر دو جد ذبیحیها در اسالم ـ سید نورالله و سید رحمتالله در کرگانرود(هشتپر) ـ شیخ علی عنبرانی که اولین خلیفه شیخ عثمان سراج الدین اول بوده و فرزند بزرگوارش شیخ محمد سعید مشهور به حاج شیخ عنبرانی که تالش را به بزرگترین مرکز علمی ـ عرفانی تبدیل کردند و مردان و زنان عالم را تحویل جامعه دادند، زنانی که به راحتی کتاب سیوطی(در علم نحو) و دیگر کتب ادبیات عرب و فقه و اصول فقه تدریس میکردند از جمله مادر محترمه استاد فقید هارون شفیقی؛ هماکنون نیز تنها یادگار آن بزرگان میدان علم و عرفان در اسالم حضرت استاد ذبیحی ادامالله برکاته و حفظهالله عن کیدالأعداءِ و شرالحاسدین این مسئولیت سنگین ارشاد را بر عهده دارند و محضرشان مجمع طلاب و سالکان طریق محبت است.

تعریف چند اصطلاح:

اولوالعزم: به آن دسته از پیامبران صاحب رسالت که بالاترین رتبه قرب و منزلت را دارا هستند گفته می‌شود.

رسول: آن دسته از پیامبران که صاحب شریعت جداگانه بوده و مأمور تبیلغ آن هستند.

نبی: آن دسته از پیامبران که مأمور تبلیغ شریعت آسمانی رسولان هستند.

ولی: بندهای از بندگان خدا که نه فقط به خاطر عبادت و نماز و ریاضت به آن درجه نائل شدند، بلکه به محض تفضل و عنایت خداوندی است (البته لازم به ذکر است که ولی باید حتماً مطیع أوامر و نواهی شرع باشد اما هر کسی چنین باشد نمیتوان به آن ولی گفت زیرا دوستانِ خدا را خودش تعیین میکند.)

معجزه: اعمال خارقالعاده که به درخواست پیامبران از خداوند یا به محض اراده پروردگار بر دست پیامبران جاری میشود برای عاجز کردن دشمنان و منکِران یا معتقد نمودن مشکوکها در دین و رسالت.

إرهاص: اعمال خارقالعادهایست که بر دست پیامبران قبل از مقام پیغمبری صادر شود مانند پایان قحطی در قبیله حضرت حلیمه سعدیه (دایه پیامبر) با حضور رسول خدا (ص) در آن قبیله در سنین کودکی و پر شیر شدن پستان حضرت حلیمه سعدیه به علت مکیدن آن حضرت (ص) و غیره.

کرامت: أعمال خارقالعادهای که به درخواست اولیاء خدا یا به محض اراده پروردگار بر دست اولیاء خداوند صادر میشود و فرق آن با معجزه، پیامبر نبودن صاحب کرامت (ولی) است.

استدراج: اعمال خارقالعادهای از شخص منافق و یا کافر که خداوند بر دست آنها به جهت مهلت دادن آنها در دنیا برای هدایت و یا اثبات آنها در ضلالت در آتش جهنم جاری میسازد. مانند آمدن آب رود نیل به دعای فرعون و یا اینکه هر کس که در دایره اسلام باشد اما با بعضی از ارکان یا سنن مخالفت کند (یعنی تبلیغ به خلاف سنت کند) و یا به فردی از اصحاب بیادبی کند و یا اینکه کینه داشته باشد و عمل خارقالعاده هم داشته باشد به علت «لیغیظ بهم الکفار» اعمال او همه استدراج است و خداوند داناتر است.

                           «کار شیطان میکند، نامش ولی        گر ولی این است لعنت بر ولی»

سحر: علمی از علوم که در جهت دانستن بعضی از غیبها (که اطمینان به حجت آن نیست) به کار میرود و بر علیه بشریت استفاده میشود که مخالفت کامل با شریعت اسلام دارد.

شعبده: تردستی و حقهبازی و چشمبندی و وانمود کردن به انجام عمل خارقالعاده که در حقیقت وجود ندارد.

سبحانک لا علم لنا إلا ما علمتنا إنک أنت العلیم الحکیم.

پروردگارا! پاک و منزهی تو و ما هیچ علمی نداریم مگر آنچه تو به ما آموختی. به راستی تو داننده‌ی حکیمی.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آپلود عکس" alt="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" title="بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">بی گناهی یزید بن معاویه در شهادت حضرت حسین رضی الله عنه
    سه شنبه 28 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" title="زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">زرتشت_پیامبر دروغین ایران باستان
    پنجشنبه 16 مهر 1394
    آپلود عکس" alt="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" title="جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!" width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">جاهلیت نو ظهور پشت نقاب پیشرفت؟!
    شنبه 17 مرداد 1394
    "" alt="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." title="دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید..." width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">دوستان حتما این کتاب را تهیه کنید...
    پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
    نظرسنجی
    وبلاگ تا چه اندازه میتوانددر حال و اینده رضایت شما را جلب کند
    ندای وبلاگ

    ما با افتخار اعلام میکنیم

    که مدیران ونویسندگان این

    وبلاگ همیشه و با جان و دل

    وفادار و پایبند به تمام اصول و قوانین

    مذاهب اربعه و خصوصا مذهب والای شافعی

    میباشد.

    لذادست یاری به سوی تمام هم

    اندیشان دراز میکنیم تا در هر مطلب و

    مشکلی ما را از راهنمایی خودشان محروم

    نفرمایند.

    خواهشمندیم ما را فقط در دایره ی مذهب حضرت

    شافعی رضی الله عنه راهنمایی یا رفع اشکال نمایید.

    حتما بخوانید

    یک شخصی گفت:الله اکبر

    بعد گفت:لااله الاالله محمدرسول الله

    بعد گفت:سبحان الله وبحمده سبحان الله العظیم

    بعد گفت:لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین

    این شخص70000نیکی را بدست آورد.

    این شخص خود شما هستید.

    مبارکتان باد.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 325
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 156
  • بازدید ماه : 275
  • بازدید سال : 498
  • بازدید کلی : 41,469
  • کدهای اختصاصی

    سنت

    سنت یعنی تبدیل عادت

    به عبادت

    آن هم فقط با داشتن

    قصد آن سنت

    مثلا:همه انگشتر دارند

    اما به قصد تبعیت

    از عمل پیامبر همان عادت شما

    تبدیل 

    به عبادت میشود.

    به همین سادگی.

    دومین سالگرد وبلاگ اهل سنت وجماعت دهگلان

    دو سال از ایجاد وبلاگ اهل سنت و جماعت دهگلان میگذرد.

    از تمامی دوستان خواهشمندیم که با نظرات خود ما را در راه پیشرفت بیشتر یاری کنند.