مختصری از زندگی حضرت عایشه (رضی الله عنها)
خداوند درقرآن کریم در سوره ی نور می فرمایند:زنان ناپاک لایق مردان ناپاکند وزنان پاک دامن لایق مردان پاک دامن اند پیامبر اسلام نه تا زن داشتند وازدواج کردن با هر یک از آنها از روی مصلحتی چون گسترش دین به سبب روابط خانواده ایی یا بیوه بودن آن زن که پیامبر خواسته است حامی و پشتیبان او باشد صورت گرفته است .
و این فرموده ی خداوند دلالت بر این دارد که شکی نیست زنان پیامبر زنانی پاکدامن بوده اند و همچنین خداوند آنان را مادران مؤمنین خوانده است از آن روی باید نسبت به آنها ادب و احترام کامل را رعایت کنیم.
ولادت حضرت عایشه (رضی الله عنها)
حضرت عایشه دختر حضرت ابوبکر وام رمان است او قبل از اینکه به دنیا بیاید پدر ومادرش اسلام را قبول کرده بودند ، ایشان هشت سال قبل از هجرت پیامبر در خانه ای مملو از صدق و صفا، خانه ای که قبل از دیگران پرتوهای آفتاب بعثت نبوی برآن تابیده بود به دنیا آمد، و همین امر سبب شد که این طفل معصومه آلوده ی شرک و بت پرستی نگردد. ازدواج با رسول الله (صلي الله علیه و سلّم)
هنگامی که رسول اکرم عموی خود ابوطالب و همسر وفادار و جان فدایش حضرت خدیجه را از دست داد غم و اندوه بزرگی بر او وارد شد و آن سال را عام الحزن نامید . پیامبر در همان سال حضرت جبرئیل را در خواب دیدند که صورت حضرت عایشه را در پارچه ای ابریشمی به او نشان دادند و فرمودند که این زن در دنیا و قیامت همسر شما خواهد بود و این در حالی است که خواب پیامبر مانند بیداری وحی از جانب خداوند است .
تنها دختری که پیامبر او را به همسری برگزیده عایشه می باشد و دیگر همسرانش همگی بیوه بوده اند . پیامبر زمانی که عایشه را عقد نمود ایشان فقط هشت سال داشتند امّا عروسی پس از یک سال درمدینه انجام گرفت و ایشان از بوستان صداقت به گلستان نبوّت وام المؤمنی راهی شودند . پیامبر محبت خاصّی نسبت به ایشان داشتند و ایشان نیز همسری موفّق ونمونه برای پیامبر بودند، که شایسته است زنان ودختران جامعه ی اسلام به او اقتدا نمایند
تهمت زدن به حضرت عایشه (رضی الله عنها)
حضرت عایشه در جنگ بنی مصطلق با پیامبر بودند و هنگام بازگشت پیامبر با یارانش در نزدیکی مدینه برای استراحت توقف فرمودند حضرت عایشه می فرماید :فردا وقتی پیامبر دستور به حرکت دادند من برای رفع حاجت دور شدم و وقتی که برگشتم متوجه نبود گرد نبندم شدم به دنبال گرد نبندم رفتم و آنها در حالی که از نبود من بی اطلاع بودند محملم را بر روی شترم انداخته و راهی شده بودند من نیز در جای خود باقی ماندم تا اینکه خوابم برد ، حضرت صفوان مسؤل این بود که بعد از حرکت ،اردوگاه را بگردد مبادا چیزی جای بماند هنگامی که در آن حوالی گشت میزد من بیدار شدم واو را دیدم.حضرت صفوان بدون این که با من حرفی بزند شترش را آماده ی رفتن کرد و من سوار شدم و به راه افتادیم تا به بقیه رسیدیم آنجا بود که منافقین اتهام زنا را صادر کردند .این شایعه در مدینه پخش شد و حضرت عایشه به همین خاطر مریض شدند و به خانه ی پدرشان برگشتند و با اینکه غم و اندوه زیادی داشتتند به هرحال ایشان صابر بودند .
و پیامبر نیز تا حدی ناراحت شده بودند که با اصحابی چون حضرت عمر و عثمان و علی درمورد طلاق دادن حضرت عایشه مشورت فرمودند اما آنها مخالفت کردند و ایشان را پاک و بری از این تهمت می دانستند، تا اینکه خداوند بعد از سی و هفت روز از آیات ( یازده تا بیست و شش سوره ی نور) را بر پیامبر وحی فرستاد و پاکی امّ المومنین را برای پیامبر و مؤمنین اثبات نمود.امام قرطبی در تفسیرخود می فرماید : خداوند پاکی حضرت مریم را بر زبان حضرت عیسی و پاکی حضرت یوسف را بر زبان بچه ایی جاری نمود اما پاکی حضرت عایشه را با زبان قرآن بیان نمود . اجماع علمایان بر این است که هر کسی عقیده اش بر این باشد که نعوذ بالله حضرت عایشه زنا کار است آن شخص کافر و از اسلام خارج می شود زیرا این امر مخالفت صریح با قرآن می باشد.ما مسلمانان باید هوشیار باشیم دشمنان دین با إفک امّ المومنین می خواهند شخصیت پیامبر را به زیر سؤال ببرند. راست گفت خداوند بلند مرتبه (سبحانک هذا بهتان عظیم)سوره نورآیه ی 16
حضرت عایشه بعد از وفات پیامبر
پیامبر در خانه ی حضرت عایشه و در دامن آن بانوی مبارک دارفانی را وداع فرمودند حقا که بسیار سخت و طاقت فرسا ست برای عاشقی که در این سنّ و سال بدون هیچ فرزندی معشوق خود را از دست بدهد.
پس از رحلت پیامبر بنا بر فرمایش خود ایشان که فرمود: نصف دین خود را از عایشه بیاموزید،عایشه مرجعی برای اصحاب شد. ایشان مجموعاً راوی ۲۲۱۰ حدیث از پیامبر می باشند و نیزخلفای راشدین در کار جمع آوری وتطبیق قران از نظرات ایشان استفادهها ی زیادی کردند.ایشان عالمی بزرگ و مجتهدی توانا و ادیبی چیره دست بودند.
واقعه ی جنگ جمل
پس از گذشت ۴ ماه از شهادت حضرت عثمان حضرت طلحة و زبیر که قبلا با حضرت علی بیعت کرده بودند همراه با حضرت عایشه به بصره رفتند تا آن قاتلانی که آنجا بودند را به قصاص برساند و در بین مسلمین صلح صورت گیرد .حضرت علی خبر خروج آنها را شنید و او هم به بصره حرکت کردند و ایشان در جواب حضرت حسن که از او پرسید چرا از مدینه خارج می شوی فرمودند به خدا سوگند برای اصلاح خواهم رفت نه برای جنگ . هنگامی که به آنجا رسیدند. قعقاع را پیش آنان فرستاد که از دلیل خروجشان مطلع شود و آنان در جواب گفتند :ما برای إصلاح آمده ایم .خلاصه هر دو گروه نیت صلح داشتند و هیچ کدام از آنها برای جنگ نیامده بودند. در واقع این امر بعیدی ست که مسلمانان خونی از هم بریزند زیرا خداوند می فرماید: اصحاب با هم مهربانند .در اینجا بود که عبدالله بن سبأ منافق با جمعی از هواداران خود یعنی قاتلان حضرت عثمان در شب مخفیانه علیه هر دو گروه این گونه توطئه را به راه انداختند که از طرف لشکر حضرت علی و از طرف لشکر حضرت عایشه به هم حمله بردند و فتنه را برپا کردند ولی اصحاب به فتنه پی بردند وبا هم دیگر نجنگیدند در واقع جنگ بین اصحاب نبود بلکه جنگ را سبأیان منافق بر پا کردند که بی رحمانه و ظالمانه جمعی از اصحاب پیامبر را به شهادت رساندند تمامی اصحاب از این حادثه ناگوار ناراحت و غمگین بودند .حضرت علی بر سر جنازه ی حضرت طلحه خیلی گریه کردند وشخصاٌ نماز جنازه ی شهدا را خواندند.
وفات حضرت عایشه
امّ المؤمنین در سنّ 68 سالگی در مدینه منوّره در روز دوشنبه ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع فرمودند . نماز جنازه ی این بانوی بزرگ اسلام توسط حضرت ابوهریره خوانده شد و جسد مبارکش در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
ـــ شما هم در اين امر مهم با تکثیر و توزیع این مطالب ما را یاری فرمائید ـــ